Yorum bırakın

Türkiye’de Otomobil Müzeleri

 

Türkiye’de klasik otomobil tutkunu olan ve bu otomobillerin koleksiyonunu yapıp müzeye dönüştüren 6 kişi bulunmaktadır.

Bu isimlerden biri Mehmet Arsay. 1950’lerden beri otomobil koleksiyonu yapan Arsay, 1994’te koleksiyonunu müzeye dönüştürmüş. Mehmet Arsay Klasik Otomobil Müzesi’ni kurduktan 5 yıl sonra ise vefat etmiş. Şu an oğlu Cengiz Arsay tarafından geliştirilen müzede 73 klasik otomobil yer alıyor.
1899 model Decouvelle’den 1979 model Porsche’a kadar değişik markaların yer aldığı müzeye girenler, nostaljik bir havaya bürünüyor. İki katlı müzenin ilk katı, İkinci Dünya Savaşı öncesindeki modellere; ikinci katı ise savaş sonrasına ayrılmış.

Müzedeki en eski model Benz 1886. Üç tekerlekli bu otomobil için zamanında çok tartışma yaşanmış, nihayetinde dünyanın ilk otomobili kabul edilmiş ve 1986’da yüzüncü yılı kutlanmış. Müzenin en eskilerinden biri de Decouvelle 1899. Decouvelle’nin oturma düzeni ise at arabalarından esinlenilmiş ve koltuklar birbirine bakacak şekilde (vis a vis) düzenlenmiş. Müzedekilerin biri hariç, hepsi benzinle çalışıyor. Buharla çalışan Stanley Ex 1907 modelli otomobil, o zamanlar ABD’de önemli bir pazar payına sahipmiş. Fakat benzinli otomobillerin gücü ve kullanım kolaylığı, uzun menzilli buharlı otomobillerin tükenmesine zemin hazırlamış. Böylelikle Stanley Ex’de diğer buharlı otomobiller gibi bir süre sonra piyasadan tamamen kalkmış.

Müzeye giderseniz Cadillac 1903 modeli görmeden dönmemenizi tavsiye ederiz çünkü bu otomobilin dünyadaki en eski Cadillac olduğu tahmin ediliyor. En önemli özelliği ise bugün sanayinin her dalında kullanılan toleranslar sisteminin uygulanması ve parçalar arasında değişebilirliğin sağlanmış olması. En kaliteli Amerikan otomobillerinden olan Packard 1940 da müzenin nadide parçalarından. 2001’de ABD’de bir klasik otomobil müzesinden Cengiz Arsay’ın getirdiği Packard, çok kötü bir durumdaymış. 5 yıllık tamirattan geçirildikten sonra müzedeki halini almış. Müzede çalışan ustalar, Packard için “Bu otomobil 3 usta eskitti. 5 yıl uğraştırdı bizi ama müzenin en baba otomobillerinden.” diyorlar.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: